biler, forhandler og behandling af personoplysninger

 

Dette afsnit beskriver, hvordan vi behandler personoplysninger i forbindelse med dit køretøj – før, under og efter køb – samt ved kontakt med autoriserede forhandlere. Oplysningerne supplerer vores privatlivspolitik og har til formål at give et klart billede af, hvordan vi opfylder vores forpligtelser i henhold til databeskyttelsesforordningen (GDPR). Det inkluderer også visse oplysninger om, hvordan dine data behandles af forhandlere.

I Danmark har vi et autoriseret netværkt af forhandlere og værksteder, som som hver især sælger og/eller servicerer Renualt køretøjer. Alle medlemmer af vores autoriseret netværkt kan ses her: https://renault.dk/opdag/find-forhandler

 

dataansvar og roller

Vi har en samarbejdsaftale med vores autoriseret forhandlere og værksteder (Samarbejdspartnere), hvor vi deler data for at forbedre produkter og tjenester, styrke kundeoplevelsen, foretage markedsføring af tjenester og produkter samt sikre kvaliteten af vores ydelser.

Dette indebærer, at RN og vores Samarbejdspartnere er fælles dataansvarlige for visse behandlinger af personoplysninger. 

Det juridiske grundlag for behandlingen varierer afhængigt af formålet med behandlingen. Fx i forbindelse med levering af en ny bil deler vi data for at opfylde købsaftalen, jf. GDPR artikel 6 (1)(b), og i forbindelse med udført værkstedsarbejde deler vi data for bl.a. at sikre kvalitet og kundetilfredshed, jf. GDPR artikel 6 (1)(f).

RN og de respektive forhandlere er selvstændige juridiske enheder.

Både RN og vores Samarbejdspartnere kan også indsamle dine personoplysninger eller behandle dem til selvstændige  og/eller andre formål inden for rammerne af vores egne respektive virksomheder.

For oplysninger om vores Samarbejdspartneres egen databehandling bedes du kontakte disse direkte.

 

aktivering og konfiguration af dine digitale tjenester

Renualt tilbyder anvendelse af visse tjenester og indbyggede applikationer i forbindelse med køretøjerne som fx kortfunktion (vejviser). For at anvende disse  tjenester og indbyggede applikationer skal du acceptere fabrikanten Renaults betingelser herfor. 

RN indsamler og behandler ikke data fra dit køretøj i denne anledning.

Følg Renaults vejledning hvis du vil vide mere om deres behandling af dine personoplysninger.

Information om aktivering af dine tjenester, deling af dine oplysninger og hvordan du slår dem fra, findes her:

https://renault.dk/ejer/multimedie

 

formål med behandlingen af dine personoplysninger

Vi behandler dine personoplysninger for at kunne håndtere hele livscyklussen for dit køretøj – fra interessetilkendegivelse og prøvekørsel til levering, service og eventuelle reklamationer. Dette omfatter bl.a. bestilling af køretøj, levering, leasing, værkstedsbesøg, digitale tjenester, kundesupport, teknisk diagnosticering samt kommunikation om service og garantier.

Vi anvender også dine oplysninger for at forbedre sikkerhed og kvalitet, udvikle nye produkter og tjenester, opfylde lovpligtige krav.

 

Databehandling sker specifikt med følgende formål:

  • At håndtere din anmodning om prøvekørsel og kontakt med forhandlere, herunder interessetilkendegivelser, bookinger, tilbud og selve prøvekørsler. Dette omfatter besøg hos forhandlere, brug af kontaktformularer og administration af prøvekørsler.
  • At gennemføre køb og levering af køretøjet samt tilhørende udstyr og tjenester, f.eks. bestilling af køretøj, sporing af levering samt registrering og information fra myndighederne, såsom VIN-nummer og registreringsoplysninger.
  • At håndtere garantiforhold og reklamationer, herunder garantisager, kundesupport og eventuelle klager.
  • At sikre din sikkerhed på vejene, fx via nødkald, advarsler om kollisionsrisiko, vognbaneassistent, hastighedsgrænser og automatisk nødbremsning. 
  • At administrere service, reparation og eftermarkedstjenester, som servicehistorik, vedligeholdelse, værkstedsbesøg, kundesupport, booking og samarbejde med autoriserede værksteder.
  • At muliggøre teknisk support og forbedring af bilens funktionalitet, herunder diagnosticering, softwareopdateringer samt forbedringer af sikkerhed, ydeevne og brugeroplevelse.
  • At kommunikere med dig som kunde, f.eks. via beskeder på bilens display, påmindelser om service eller anden information vedrørende brugen af din bil eller dine kontrakter.
  • At opfylde retlige forpligtelser, f.eks. rapportering til myndighederne eller informationskrav relateret til produktansvar, sikkerhed, tilbagekaldelse af køretøjer som følge af kvalitetsproblemer og andre kontraktuelle forpligtelser.
  • At styrke køretøjs- og brugersikkerhed, ved at identificere tekniske fejl, forbedre systemer og iværksætte forebyggende tiltag.

 

hvilke personoplysninger vi indsamler og hvordan

  • CPR-nummer, for- og efternavn, kontaktoplysninger, telefonnummer, e-mail og unikt kundenummer,
  • Køretøjsfremstillings- og leveringsdata til forsendelse, registreringsanmodning, produktoplysninger, garanti, udvidet garanti og krav;
  • Oplysninger relateret til kundeforhold, især vores kontakter og aftaler såsom ordrehistorik, eftermarked, serviceaftaler, konkurrencer og kontakt med vores kundeservice;
  • Oplysninger om dit køretøj såsom mærke, model, registrering, VIN-nummer, (køretøjets identifikationsnummer), leveringsdato,
  • Opgaver i forbindelse med reparation, værkstedsbesøg og support,
  • Data relateret til brugen af køretøjet, såsom kilometertal;
  • Oplysninger om servicehistorik, køretilstand som f.eks. kilometertæller, brug af betjeningselementer, acceleration, bremsning, advarselsmeddelelse, parkeringshjælp, tilsluttede tjenester og applikationer.
  • Data, der er nødvendige for at udføre loyalitet, prospekter, undersøgelser og undersøgelser (f.eks. dine køretøjspræferencer)
  • Data relateret til digitale profiler (onlinekonti) hos RN.

 

 

vi indsamler personoplysninger:

  • Når du kontakter os eller kundeservice via en onlineformular, e-mail, telefon, chat eller på anden måde.
  • Når du prøvekører et køretøj.
  • Når du køber et køretøj eller en tjenesteydelse.
  • Når du besøger et værksted.
  • Gennem andre vores autoriseret netværkt af forhandlere og værksteder.
  • Bemærk, at placeringsoplysninger og visse data fra tilsluttede tjenester kun vil blive behandlet, når du har givet udtrykkeligt samtykke i overensstemmelse med gældende regler.

 

retsgrundlag for behandlingen

Behandlingen af dine personoplysninger sker på grundlag af forskellige retsgrundlag afhængigt af formålet med behandlingen:

  • Opfyldelse af kontrakt, jf. GDPR, artikel 6(b)

    Bruges, når behandlingen er nødvendig for at indgå eller opfylde en kontrakt med dig som kunde.

Eksempler: bestilling og levering af køretøjer, administration af servicekontrakter, garantiforpligtelser, fjernservice i bilen (f.eks. fjernstyring af klimaanlæg), kundesupport og kommunikation om tjenester relateret til dit køretøj.

  • Juridisk forpligtelse, jf. GDPR, artikel 6(c)

    Når vi ved lov er forpligtet til at behandle visse data.

Eksempler: indberetning til myndighederne, regnskabsforpligtelser, produktansvar eller andre myndighedskrav.

  • Samtykke, jf. GDPR, artikel 6(a)

    Behandlingen finder sted, efter at du udtrykkeligt har givet samtykke til det. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage.

    Eksempler: e-mail om markedsføring.
  • Legitim interesse , jf. GDPR, artikel 6(f)

    Når behandlingen er nødvendig for en legitim interesse, og dine interesser eller grundlæggende rettigheder ikke går forud herfor.

    Eksempler: produkt- og sikkerhedsudvikling, opfølgning af kørselsdata for at forbedre service og kvalitet, forbedring af kundeoplevelsen og informationsmeddelelser relateret til dit køretøj.

 

 

hvor længe vi opbevarer dine data

Vi opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt til de formål, hvortil de blev indsamlet, eller så længe det kræves ved lov.

Opbevaringsperioderne varierer afhængigt af opgavetypen og formålet:

  • Købsaftaler og garantier: Opbevares i bilens levetid og garantiperiodens varighed samt i en vis periode derefter for at håndtere eventuelle reklamationer eller fremtidige behov.
  • Servicehistorik: Opbevares i hele bilens levetid for at sikre korrekt vedligeholdelse og for at lette salget.

 

 

hvem har adgang til dine personoplysninger

Vi deler kun dine personoplysninger med nøje udvalgte underleverandører og samarbejdspartnere, der er bundet af aftaler  om databehandliner og fortrolighedsforpligtelser. Disse aftaler sikrer, at dine oplysninger behandles på en sikker, ansvarlig og lovlig måde i overensstemmelse med vores instruks og gældende databeskyttelseslovgivning.

For yderligere at beskytte dit privatliv har vi etableret klare procedurer og kontrolmekanismer, der følges op regelmæssigt. 

Det betyder, at al håndtering af personoplysninger sker med det højest mulige sikkerhedsniveau og i overensstemmelse med principperne i GDPR

Nedenfor finder du en liste over de aktører og samarbejdspartnere, der modtager dine personoplysninger, samt kontekst og betingelser for datadeling.

  • Renault SAS i Frankrig (bilproducenten): som producent og leverandør af mærkerne Renault, Dacia og Alpine.

Renault-koncernen Renault består af forskellige juridiske enheder i Frankrig og i udlandet, der er ansvarlige for fremstilling og distribution af køretøjer og reservedele og salg af relaterede tjenester såsom hjælpetjenester, vedligeholdelse, garanti og finansiering. Vi deler bilrelaterede data med producenten og dennes underleverandører. Dette kan f.eks. omfatte tekniske data, der muliggør diagnosticering, opfyldelse af garantier, udvikling og forbedring af biler og systemer. Dette kan også omfatte service- og garantioplysninger for at opretholde en global servicehistorik og administrere garantiproblemer. I nogle tilfælde kan Renault-koncernen og RN Nordic AB behandle dine personoplysninger som uafhængige databeskyttelsesansvarlige.

  • Autoriseret forhandlere og værksteder:

    Vores netværk af autoriserede forhandlere og værksteder behandler dine personoplysninger i forbindelse med køb, service eller reparation. For at forhandlerne og vi kan udføre vores opgaver og opretholde en komplet historik over din bil, er vi nødvendigvis nødt til at dele relevante oplysninger med hinanden.
  • Offentlige myndigheder: Vi kan videregive personoplysninger til offentlige myndigheder, hvis det er påkrævet i henhold til lovgivning, retskendelse eller anden juridisk proces.
  • Tjenesteudbydere: Vi kan engagere eksterne tjenesteudbydere til at administrere specifikke dele af vores forretning, såsom it-systemer, cloud-tjenester, kundesupport eller transporttjenester. Disse tjenesteudbydere må kun behandle dine data efter vores instruktioner og er bundet af databehandler- og fortrolighedsaftaler.

dine rettigheder og hvordan du kontakter os

Du kan til enhver tid udøve dine rettigheder i henhold til den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR). Afhængigt af konteksten og hvilke parter der har behandlet dine personoplysninger (f.eks. RN Nordic AB, en forhandler eller et værksted), kan det være nødvendigt at kontakte hver part direkte.

For en fuldstændig beskrivelse af dine rettigheder, hvordan du udøver dem og kontaktoplysninger for os og andre parter, henvises til afsnittet "Dine rettigheder og hvordan du kontakter os" i vores privatlivspolitik.